Het is je vast niet ontgaan, de olympische winterspelen in Beijing. Er deden maar liefst 91 landen mee, waaronder 2889 atleten. Twee weken lang vochten de atleten voor maar één doel: Olympische medailles winnen. In totaal werden er 109 gouden, zilveren en bronzen medailles uitgereikt. In verhouding heel weinig met de deelnemende atleten, waardoor het hierdoor nog specialer en nog uitdagender was om zo’n ‘plak’ te verdienen. Noorwegen had hier echter niet heel veel moeite mee, zij wonnen maar liefst 37 medailles. Net zoals Duitsland met 26 stuks, Verenigde Staten won er 25 en ons kikkerlandje Nederland heeft 17 medailles bemachtigd. Je zou denken dat je als atleet zijnde ook gelijk één van de populairst wordt, maar is dat wel zo? Uit het onderzoek van Bureau Hanze blijkt dat helemaal niet. Maar wie moet het dan wel zijn? En waarom dan wel diegene?
Smaakmakers van TeamNL
Van de 17 medailles die TeamNL had gewonnen, vielen er een paar atleten op. Irene Schouten, zij was verantwoordelijk voor maar liefst 4 medailles. Hiermee is ze de succesvolste Nederlandse olympiër geworden en de vierde van de wereld. Deze ranking werd gemeten vanaf de start in 1924 tot en met de laatste editie gehouden in Beijing. Daarnaast is ze ook de enige atleet die een individuele gouden medaille op 5 achtereen lopende Spelen heeft gewonnen.
Ook Suzanne Schulting heeft een goede Spelen gehad. Zij won net zoals Schouten ook 4 medailles, alleen slaagde zij er niet in om net zoals Schouten ook 3 gouden medailles te winnen. Schulting won namelijk 2 gouden medailles, 1 zilveren medaille en 1 bronzen medaille.
Populairste atleet TeamNL
Ondanks de fantastische prestaties van Schouten en Schulting is dit de Nederlandse atleet die het meest populair was op de afgelopen winterspelen. Ze won 1 medaille, een zilveren, op de 1000 meter: Jutta Leerdam. Leerdam viel ontzettend in de smaak bij allemaal verschillende landen en dat was te zien. In totaal kreeg de schaatsster uit ‘s Gravenzande maar liefst 438.700 volgers op haar sociale media kanalen erbij. Iedereen was enorm te spreken over haar uiterlijk en dat lieten ze merken ook. In Duitsland vonden ze Leerdam te ‘sexy’ voor ons landje. Dat Jutta in de spotlights ging vallen, hadden we in principe wel een beetje aan kunnen zien komen. Maar dit betekent wel dat medailles niet gegarandeerd staan voor succes op social media.
Bekijk hier alle resultaten uit het onderzoek.