Creatine voor bij het sporten: 3 flinke voordelen

In de fitnessbranche worden veel supplementen gebruikt om spieren op te bouwen. Een van die supplementen is creatine. Veel mensen denken dat creatine een anabole steroïde is, maar dat is helemaal niet het geval. Creatine wordt geproduceerd in ons eigen lichaam, in de lever. Dit is ongeveer één gram per dag. Maar je kunt het ook als supplement gebruiken. In deze blogpost bespreek ik drie belangrijke voordelen van creatine.

Ik zal eerst uitleggen wat creatine is. Creatine wordt dus in ons lichaam geproduceerd uit een specifiek aminozuur. En 95% van deze creatine wordt opgeslagen in spiervezels. Bovendien wordt 5% afgezet in de nieren, hersenen en lever.

Creatine bevordert de aanmaak van ATP. ATP is eigenlijk een energiemolecuul in ons lichaam. We consumeren elke dag 5 gram per dag. We produceren dus zelf maar één gram. Daarom kan creatine als supplement worden ingenomen. Hier zijn een paar tips:

Voordeel # 1: Creatine geeft meer kracht

Creatine helpt je om af te vallen. Naarmate u meer creatine binnenkrijgt, bouwt zich meer creatine op in uw spieren. Het geeft je eigenlijk meer energie omdat je meer ATP-moleculen kunt gebruiken.

Zo zul je zien dat je meer herhalingen van de oefening kunt doen en ook harder kunt tillen. Op deze manier word je sterker en kun je ook intensieve intervaltraining doen. Gewoonlijk is uw ATP binnen 8-10 seconden opgebruikt. Als je creatine als supplement gebruikt, kun je je training zelfs een paar seconden voortzetten.

Voordeel # 2: Creatine bevordert spiergroei

Creatine helpt zowel op korte als lange termijn bij de ontwikkeling van spiergroei, daarnaast werkt het niet alleen goed voor mensen die sporten, maar ook voor mensen die bijvoorbeeld helemaal niet kunnen sporten. Wat zijn de verschillende processen die hierbij helpen?

Er zijn er 4. Ten eerste helpt creatine om de duur van uw training te verlengen. Met andere woorden, je kunt langer trainen en als je langer kunt trainen, kun je meer spiergroei ontwikkelen.

In proces twee blijkt dat het beter of zelfs meer is voor het herstel van je spieren. En zodra je spieren beter kunnen herstellen. U kunt ook meer spiergroei ontwikkelen.

Proces 3 zorgt ervoor dat u meer IGF kunt produceren. Met andere woorden: je maakt meer groeihormonen aan. Als je meer groeihormonen aanmaakt, kunnen je spieren meer groeien.

En in proces 4 blijkt dat het minder spierafbraak veroorzaakt. Als je minder spierafbraak hebt, heb je ook meer spiergroei. Dit zijn eigenlijk 4 processen die meer spiergroei stimuleren. Het maakt je breder.

Voordeel # 3: Creatine maakt je slimmer

Zoals ik in de inleiding al zei, wordt ook 5% creatine in de hersenen opgeslagen. Je brein heeft veel energie nodig om de hele dag na te denken. Daarom moeten ze behoorlijk veel ATP-moleculen gebruiken.

Daarom helpt creatine bij de productie van deze ATP-moleculen. Dus als je creatine consumeert, krijgen je hersenen meer energie. Bovendien is aangetoond dat creatine het homocysteïnegehalte in het bloed verlaagt. Homocysteïne is in verband gebracht met verschillende hersenziekten, zoals de ziekte van Alzheimer, ALS en de ziekte van Parkinson.

Als je creatine gebruikt, dalen deze homocysteïnespiegels. Hierdoor heb je ook een lagere kans op bepaalde hersenziekten. Dit waren de 3 grootste voordelen van creatine.

Meer weten over supplementen en superfoods? kijk ook eens op sportershoek.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *