4 tips tegen een winterdip!

Blue Monday mag dan wel achter de rug zijn, toch zijn de dagen nog donker en zitten veel mensen in een dipje. Zit jij ook in een winterdip? Dan geven wij je in dit artikel een paar handige tips. Met deze tips word je vrolijker en kom jij fluitend dat dipje door. 

Het kan zijn dat je minder energie hebt, dat je je meer vermoeid voelt en je moeite hebt uit je bed te komen. Ook kan het zijn dat je somber bent, dat je je minder goed kan concentreren en je kwetsbaar voelt. Gelukkig zijn er meerdere dingen die je kunt doen om een winterdip tegen te gaan.

1.Zoek het daglicht op

De donkere periode is een van de redenen dat veel mensen last hebben van een winterdip. Niet gek want het gebrek aan daglicht verstoort je biologische klok en kan je stemming beïnvloeden. Daglicht heeft invloed op het aanmaken van bepaalde stoffen in de hersenen, zoals het slaaphormoon melatonine. 

Door melatonine voel je je slaperig en val je in slaap. Dit slaaphormoon wordt aangemaakt als het donker is en de aanmaak ervan neemt af als er weer licht in je ogen schijnt. Tijdens de donkere wintermaanden krijg je minder daglicht te zien waardoor er meer melatonine aangemaakt wordt, en je je overdag meer vermoeid voelt.

2.Blijf bewegen

Misschien wil je er niet aan denken: maar voldoende beweging zorgt ervoor dat je makkelijker door de donkere dagen heen komt. Het is bewezen dat voldoende sporten en bewegen goed is voor zowel je lichaam als je geest. Wanneer je beweegt komen er namelijk stofjes vrij die ervoor zorgen dat je je gelukkiger voelt. 

Deze stofjes zijn endorfine (euforisch gevoel), serotonine (ook wel het gelukshormoon genoemd) en dopamine (blij gevoel). Wanneer je 20 tot 30 minuutjes per dag beweegt, kun je al verschil merken. Als je nou ’s morgens gaat bewegen in de buitenlucht, combineer je het bewegen direct met het zien van daglicht! Maar lukt dit niet, maak dan ’s avonds een wandeling, pak de fiets in plaats van de auto of breng een bezoek aan de sportschool. 

Woon je in Amsterdam? Dan kan een personal trainer Amsterdam je helpen bij het bewegen. Bij Omnia Personal Trainer Amsterdam Centrum kun je bijvoorbeeld een sessie van 30 minuten boeken. 

3.Let op je voeding

De innamen van voldoende vitamines en mineralen zorgen ervoor dat jij je gelukkiger voelt. In de winter hebben velen van ons een gebrek aan vitamine. Dit geldt voor vitamine D (die krijgen we normaal gesproken door zonlicht), maar ook foliumzuur en vitamine B12. Wij raden aan om extra te letten op je voeding of te kiezen voor voedingssupplementen. 

4.Zoek de gezelligheid op

Natuurlijk is het soms lekker om onder een dekentje te kruipen en een Netflix serie te bingen. Maar toch is het goed voor je om juist tijdens deze periode de gezelligheid op te zoeken. Spreek af met vrienden, ga langs bij je familie of organiseer een klein borreltje op je werk. Door met andere mensen te zijn, kun je lachen en dit zorgt ervoor dat je je gelukkiger voelt. 

Tot slot, realiseer je dat je winterdip vanzelf weer over gaat. Voordat je het weet zijn de dagen weer langer en zal het lekkerder weer worden. Hou vol! 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.